Miljøforkæmperne tænker ideologi frem for praksis:

Stop angrebene på transport

Der går stort set ikke en dag, hvor vi ikke bombarderes med nye, ”opsigtsvækkende” historier og advarsler om, hvor lidt vi gør for miljøet. Her står ikke mindst transport-sektoren og landbruget for skud, præcis som de to brancher altid har gjort. Men hvad med de mange andre ”syndere”? Dem taler man ikke så meget om, for dem er der jo stemmer i op til et folketingsvalg. Her tænker jeg på brændeovne, plæneklippere og både skibsfart og fly, som i den grad bruger brændstof.

Bevares, der tales og tales på Christiansborg om, at nu skal der altså strammes op, for ellers går verden under i morgen – eller om få år. Den vending er naturligvis skruet en tand op, men det kan ikke være rigtigt, at det især er to brancher, der – igen og igen – skal lægge ryg til politikernes angreb. For er der et sted, hvor der virkeligt er brugt milliarder på at skabe mere miljøvenlig transport, er dette hos bilfabrikkerne. Så hvorfor blive ved med at hænge brancherne ud?

Derfor harmer det mig, at den radikale Martin Lidegaard bliver ved med at hamre løs mod miljø-politikken.  Lidegaards jagt på transport-sektoren og landbruget, ligner et ideologisk felttog, fremfor den sunde fornuft. Martin Lidegaard giver udtryk for, at man i rekordfart skal gøre transport-sektoren betydeligt mere miljøvenlig, og taler så videre om, at statsminister Lars Løkke Rasmussens plan om at nå én million elbiler, bør følges op af grøn omlægning af bilafgifterne.

Samtidigt langer Martin Lidegaard ud efter landbruget, som han mener er fredet i klasse A. Det er der givetvis ikke mange landmænd, der er enige i, og det virker som om visse politikere har glemt, at Danmark oprindeligt er et landbrugsland. Ingen, med kendskab til transport, kan være i tvivl om, at eldrevne lastbiler i stor stil, ligger langt ude i fremtiden, så spis dog brød til, Lidegaard. Der er i hvert fald ingen grund til at belaste transport-sektoren og landbruget yderigere.

Vi kan hurtigt blive enige om, at vi skal gøre, hvad vi kan for at skåne miljøet. Måske skal vi køre lidt pænere, men det er lettere sagt end gjort, hvis man skal nå det, for varerne skal frem, tidsplanerne er stramme, og transport-sektoren er underlagt mange forskellige love og krav. Vi bruger moderne motorer, der kører længere på literen, mere miljøvenlige dæk og aerodynamik, er gode fremskridt. Giv de to brancher mere fair play, for de har i forvejen rigeligt at slås med. I øvrigt er det nok de færreste, der sviner med miljøet, for der er ikke råd til at bruge flere penge.

Kommentaren af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk